Hydrografisch onderzoeksschip "Geo Ranger"
7 maart 2020 is Geo Ranger succesvol van de helling gegleden bij scheepswerf
Koninklijke Niestern Sander:
Het 41-meter lange hydrografische onderzoeksvaartuig is ontworpen in samenwerking met
scheepsontwerper Conoship International B.V. en wordt vanaf het voorjaar van 2020 door
Geo Plus B.V. verhuurd aan partijen die onderzoek verrichten, zoals baggermaatschappijen en
bedrijven die windparken op zee bouwen en onderhouden.
Het schip is gebouwd onder toezicht van Lloyd's Register.
Aan boord vind je de nieuwste duurzame technieken, zoals geavanceerde dieselelektrische
voortstuwing, warmteterugwinning uit het koelwater van de dieselgeneratoren en LED-verlichting.
Door het ontbreken van een nooddieselgenerator worden de noodvoorzieningen gevoed door
batterijen.
D&A® electric zorgde voor het ontwerp, de uitvoering, inbedrijfname en
turn-key oplevering
van de complete aandrijving, bestaande uit:
- D&A® drive network panel, gebaseerd op het D&A® Eprop® concept
- 2 remweerstanden propeller
- 2 remweerstanden boegschroef
- 2 D&A® Eprop® panelen voor de voortstuwing (PS and SB)
- 2 D&A® Ebow panelen
- 2 D&A® statische omvormers voor het normale boordnet
- 1 wal transformator
- 2 voedingstransformators voor LARS voeding en ROV voeding
- 1 D&A® HMI (Human Machine Interface)
- 2 elektromotoren voor de voortstuwingen
- 2 elektromotoren voor de boegschroef
- 4 generatoren
D&A® Eprop® heeft enorme voordelen in vergelijking met traditionele voortstuwingsystemen.
Hierdoor geeft D&A® Eprop® een forse brandstofbesparing.
De hoge stuwkracht/vermogen-ratio van D&A® Eprop® is beschikbaar tijdens het volledige gebruik
van de voortstuwing. De directe gevolgen zijn een extreme acceleratie, de mogelijkheid tot
paaltrekken en een hogere scheepsnelheid; allen gecombineerd in een enkel voortstuwingsysteem.
Terug |