Foto's D&A® installaties Polaris, Pollux en Procyon
3 diesel-elektrische laagwater duwboten voor Chemgas Shipping
Met de feestelijke doop van BN354 Muria op de werf in Stroobos voltooide Barkmeijer Shipyards de bouw van een serie van 3 diesel-elektrische laagwater duwboten voor opdrachtgever Chemgas Shipping. In mei 2021 zijn zusterschepen BN349 Maderas en BN350 Merapi al aan Chemgas overgedragen. De 3 elektrisch aangedreven duwboten zijn speciaal geschikt voor het varen bij (zeer) lage waterstanden. Chemgas is marktleider in het vervoer van onder druk vloeibaar gemaakte gassen. Met de recente oplevering van de Maderas, Merapi en Muria zijn 3 toekomstbestendige duwboten aan de Chemgas vloot toegevoegd.
Uniek aan de serie duwboten is de elektrische aandrijving, het D&A®Eprop® systeem. In dit geval maakt de elektrische aandrijving gebruik van 4 kleine diesel generatorsets voor de energievoorziening. Het slimme Power Management Systeem regelt efficiĆ«nt de energievoorziening aan boord en maakt een optimale verdeling van de generatoren op zowel de duwboot als de duwbak mogelijk, waardoor optimale stuwkracht met hoge prestatiestabiliteit en een laag brandstofverbruik kan worden gegarandeerd.
Het gebruik van de D&A®Eprop® voortstuwing zorgt verder voor betere vaar- en manouevre eigenschappen waardoor ook doeltreffend gevaren kan worden op minder generatoren. De benodigde energie wordt nu geleverd door een viertal Caterpillar C18 generatorsets waarvan er 3 aan boord van de duwboot opgesteld staan en één set op de duwbak. Zo kan de duwboot ook varen met alleen de generator-set van de duwbak. Het Power Management Systeem zorgt er verder voor dat later ook op emissievrije energiebronnen, zoals accu's, brandstofcellen, gevaren kan worden. Deze schepen zijn daarmee dus werkelijk klaar voor de toekomst!