NIEUWS |
WSV Acta OrionIn november 2015 is het Windfarm Supply Vessel Acta Orion in de vaart gebracht. Het schip is bedoeld om ondersteuning te bieden tijdens het bouwen en onderhouden van windmolen parken op zee. De DP-2 notatie maakt dynamisch positioneren mogelijk, zelfs bij de extreme uitval van een kant van het schakelbord. Het schip bied met haar ruime hotel faciliteiten plaats aan 80 gasten. Via diverse Failure Mode Effect Analyse (FMEA) -testen is de kwaliteit en effectiviteit van de voortstuwingsinstallatie aangetoond. De schroeven zijn speciaal voor de elektrische aandrijving ontworpen. Omdat een elektromotor ook bij lage toerentallen al het volle vermogen kan leveren hoeft bij zo'n ontwerp geen rekening te worden gehouden met lagere vermogens bij een lager toerental. Het dynamische powermanagement systeem van D&A® electric past daarbij het toerental automatisch aan het door de brug ingestelde of beschikbare vermogen aan. Dankzij de D&A® Eprop® voortstuwing heeft het schip een snelheid die 10% hoger ligt dan de oorspronkelijke ontwerp snelheid. Door de hoge acceleratie die D&A® Eprop® mogelijk maakt is een effectiever DP-bedrijf mogelijk.
D&A® electric zorgde voor het ontwerp, de uitvoering, inbedrijfname en turn-key oplevering van de complete aandrijving, bestaande uit: - 1 D&A® hoofdschakelbord voor 5 generatoren in DP-2 uitvoering - 5-voudig D&A® DPMS Dynamisch vermogensbeheer systeem - 2 D&A® Eprop panelen voor de voortstuwing, elk van 1500kW - 2 D&A® Ebow panelen voor de boegschroeven van 750kW - 1 D&A® Ebow paneel voor de boegschroef van 485kW - 2 D&A® statische omvormers voor het normale boordnet van 350kVA - 1 volledige Human Machine Interface via een redundant glasvezelnetwerk - 2 elektromotoren voor de voortstuwingen - 3 elektromotoren voor de boegschroef |
Rendement flexibel vermogenHet Eprop-systeem is een frequentiegeregelde diesel-elektrische aandrijving die het mogelijk maakt dat een normaal schip tot wel 40% minder brandstof verbruikt zonder ook maar iets aan snelheid te verliezen. Dit resultaat wordt bepaald door op een andere manier te kijken naar het hele schip, zijn normale vaargedrag en de gewenste snelheid. De voortstuwingstrein wordt hierop afgestemd en blijkt dan een veel gunstiger brandstofrendement te behalen.
Meer weten?Wilt u meer informatie? Heeft u vragen over de mogelijkheden in úw specifieke situatie? Neem gerust contact met ons op. Wij brengen u graag op efficiënte ideeën. |